-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50193 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:86

آيه سنفرخ لكم ايه الثقلن را تجزيه و تركيب و تفسير نمائيد.
معني آيه شريفه اين است كه «به زودي به حساب شما مي پردازيم اي انس و جن»! در روز قيامت خداوند عالم قادر دقيقاً همه اعمال و گفتار و نيات انس و جن را مورد بررسي و حساب دقيق قرار داده. با اين كه خداوند هرگاه به چيزي بپردازد از چيز ديگر غافل نمي شود و در آن واحد احاطه علمي به همه كائنات دارد و هرگز چيزي او را از چيز ديگر غافل نمي كند {Hلايشغله شأن عن شأن H} ولي با اين حال تعبير «سنفرغ» جالب است چرا كه اين تعبير معمولاً در جايي به كار مي رود كه شخصي تمام كارهاي خود را رها مي كند تا با حواس جمع به كاري بپردازد و اين تنها در مورد مخلوقاتي است كه به حكم محدوديت هرگاه توجه به چيزي كنند از چيز ديگر باز مي مانند ولي اين تعبير در مورد خداوند چيزي جز تأكيد هر چه بيشتر بر مسأله رسيدگي به حساب نخواهد بود به گونه اي كه هيچ مثقال ذره اي از قلم نخواهد افتاد. ثقلان از ماده ثِقلْ به معني بار سنگين است و به معني وزن نيز آمده اما ثَقَلْ معمولا به متاع و بار مسافر گفته مي شود و يا به چيز با ارزش و گران بها و اطلاق آن بر گروه جن و انس به خاطر سنگيني معنوي آن ها ست چرا كه خداوند به آنها از نظر عقل، شعور و علم و آگاهي وزن و ارزش خاصّي داده است هر چند از نظر جسمي نيز در مجموع سنگيني قابل ملاحظه اي دارند. اين نكته نيز قابل تذكر است كه ذكر خصوص اين دو گروه به خاطر آن است كه عمده كساني كه مكلف به تكليف الهي هستند همين دو گروه مي باشند. {V(تفسير نمونه، ج 23، ص 146) V} سين از حروف دال بر آينده نزديك كه بر سر فعل مضارع مي آيد. نفرغ فعل متكلم مع الغير صيغه چهاردهم از فرغ يفرغ لكم جار و مجرور متعلق به سنفرغ ايّ، (منادي) نداء محذوف اضافه شده به هاء - هاء مضاف اليه ايّ براي تشبيه مي آيد. الثقلان تثنيه و عطف بيان ايّ مي باشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.